איך מתגרשים

מה עלי לעשות אם אני רוצה להתגרש ?

החוק במדינת ישראל קובע, כי טרם הגשת תביעת גירושין והנלווה לזה חובה לפתוח תחילה "תיק ליישוב סכסוך".

מה הפירוש "תיק ליישוב סכסוך" ?

סכסוך משפחתי הוא תהליך מתמשך המלווה בשינויים חברתיים, כלכליים, משפטיים ורגשיים לכל בני המשפחה. ההליך המשפטי יקר הן מבחינה רגשית והן מבחינה כספית ולרוב פוגע בכל בני המשפחה, ובעיקר בילדים. לכן במאבק המשפטי אין מנצחים – כולם מפסידים.
על בסיס הבנה זו חוקק החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, תשע"ה – 2014 הקובע כי לפני שניתן להגיש כל תביעה בענייני משפחה בבית המשפט לענייני משפחה או בבית דין דתי, יש להגיש בקשה ליישוב סכסוך. מטרת החוק לעודד משפחות בסכסוך, ובפרט בהליכי גירושין, לבדוק אפיקים אחרים ליישוב הסכסוך ביניהם, טרם פניה להליך המשפטי, בעיקר במצבים בהם יש לבני הזוג ילדים משותפים, שכן קשרי ההורות המשותפת לעולם לא מסתיימים, ואם יתפתח מאבק משפטי, כולם עשויים להינזק.

היכן פותחים את הבקשה ?

הבקשה יכולה להיות מוגשת הן בבית הדין הרבני והן בבית המשפט לענייני משפחה באזור המגורים האחרון של בני הזוג. לא ניתן להגיש בקשות בשני הערכאות במקביל.

מה העלות של זה ?

102 ₪ בלבד. כל הפגשיות הם ללא כל תשלום נוסף.

מה נעשה אחר פתיחת התיק ?

בני הזוג מוזמנים למפגש משותף ביחידת הסיוע שליד בית המשפט / בית הדין. מיד בשלב פתיחת התיק תקבלו זימון לפגישות מידע, היכרות ותיאום (להלן – פגישות מהו"ת) עם עובדת סוציאלית ומגשרת ביחידת הסיוע שליד הערכאה בה בחרתם להגיש את הבקשה.

מהי יחידת הסיוע?

יחידות הסיוע הן יחידות טיפוליות המשתייכות למשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים ובהן צוות הכולל עובדים סוציאליים, ומומחים נוספים בעלי הכשרה בטיפול ובגישור במשפחה וניסיון טיפולי עם משפחות בהליכי פרידה וגירושין. הן פועלות לצד כל בית משפט / בית דין במטרה לסייע לבני המשפחה בהתמודדות מידית עם המשבר ובניסיון ליישב את הסכסוך בדרכי שלום ולסיים את קשר הנישואין ברוח טובה.

מה יקרה במפגש ביחידת הסיוע?

המפגש ביחידת הסיוע נקרא מפגש מהו"ת – (מידע, הערכה ותיאום). מטרת המפגש היא ליצור עבורכם הזדמנות ל"פסק זמן" במהלכו תקבלו מידע אשר יסייע לכם לגבש החלטה משותפת על הדרך המתאימה ביותר עבור המשפחה שלכם לפתור את הסכסוך. יוסברו לכם האפשרויות השונות העומדות בפניכם, כולל האפשרות להגיע להסדרים זמניים לפי הצורך. מידע נוסף על ההליך תקבלו בפגישה הראשונה. בנוסף, בפגישות יינתן לצדדים מידע על ההליכים המשפטיים ועל ההשלכות המשפטיות הרגשיות החברתיות והכלכליות של גירושין, מידע על הדרכים בהן ניתן ליישב את הסכסוך בהסכמה ובדרכי שלום (לדוגמה: ייעוץ, גישור, טיפול משפחתי או זוגי, גירושים בשיתוף פעולה), בנוסף תקבלו מידע על השירותים הרלוונטיים הניתנים לשם כך ביחידת הסיוע, בקהילה ובמגזר הפרטי.

איך יתבצעו המפגשים?

מפגשי המהו"ת (בין 1-4 מפגשים), יערכו תוך 45-60 ימים מיום הגשת הבקשה, במהלכם יתקיימו מפגשים משותפים ונפרדים עם כל אחד מכם. במפגשים תוכלו לשוחח על כל נושא בחסיון מלא ומבלי שהדברים יועברו לבית המשפט / בית הדין או לכל גורם אחר. וככלל, הדברים שנאמרו ביחידת הסיוע לעולם אינם יכולים לבוא לידי שימוש בערכאה שיפוטית.

מי ישתתף במפגשים?

בפגישות המהו"ת תיפגשו עובד/ת סוציאלי/ת אשר ייתן לכם מידע על ההיבטים הרגשיים והטכניים של הסכסוך המשפחתי, וכן יסייע לכם להעריך את מצב זוגיותכם ומצב ילדיכם בשלב זה, כל זאת במטרה להגיע להחלטות הנכונות עבורכם ועבור ילדיכם. כמו כן תקבלו מידע על ההשלכות המשפטיות של הסכסוך ועל האופציות הניתנות לכם לממש את זכויותיכם. במפגש הראשון ישתתפו רק בני הזוג והעובד/ת הסוציאלי/ת, ובאחת הפגישות אף ישתתף עו"ד מטעם יחידת הסיוע. הנכם רשאים להתייעץ בכל עת עם באי-כוחכם או עם כל גורם אחר. מהמפגש השני ניתן להתייצב עם ב"כ מטעמכם.

האם חובה להגיע למפגשי המהו"ת?

החוק קובע כי הזמנה למפגש המהו"ת היא כמו הזמנה לדיון בבית הדין או בית המשפט ולכן חובה להגיע למפגש.

האם ניתן כעת להגיש תביעות לביהמ"ש / ביה"ד?

החוק קובע כי לא ניתן להגיש תביעות במשך תקופה של 45-60 ימים מיום הגשת הבקשה ליישוב סכסוך שנקבעו לצורך קיום פגישות המהו"ת, וכן במשך 15 ימים לאחריהם. בתקופה זו ניתן להגיש לביהמ"ש / ביה"ד רק בקשות דחופות בנושאים שנקבעו בתקנות שהם; מזונות אישה וילדים, צו עיכוב יציאה, צו למניעת דיספוזיציה, וכן כל ענין של הבטחת קשר של קטין עם כל אחד מהוריו, במקרים חריגים שבהם המתנה לפגישת המהו"ת הראשונה תגרום נזק של ממש לצדדים או לילדיהם. כמובן שלא ניתן להגיש תביעות בתקופה עליה הסכמתם לצורך ישוב הסכסוך בהסכמה.

מה יקרה בסוף הליך המהו"ת?

בפגישה האחרונה תקבלו מהעובד/ת הסוציאלי/ת טופס שבאמצעותו עליכם להודיע את החלטתכם על המסלול בו בחרתם: ניסיון ליישב את הסכסוך בהסכמה, או הגשת תביעות. את הטופס עם הבחירה עליכם להחזיר ליחידת הסיוע תוך 10 ימים.
חשוב לציין כי ליחידת הסיוע אין סמכות להחליט ו/או להמליץ לבית המשפט – ההחלטה היא בידיכם!
אם תחליטו כי ברצונכם ליישב את הסכסוך בהסכמה, תיתן לכם יחידת הסיוע רשימת אנשי מקצוע המתאימים למסלול בו בחרתם, שמתוכה תוכלו לבחור.

מי יכול להגיש תביעות בתום ההליך ?

החוק קובע, כי מי שפתח את התיק ליישוב סכסוך רשאי להגיש ראשון את תביעותיו לכל ערכאה שיחפוץ (גם אם התיק נפתח בערכאה אחרת) במשך 15 יום – לאחר תום 15 ימי הצינון. לאחר זמן זה רשאי גם הצד האחר להגיש את תביעותיו.

לעוד מאמרים בנושא – לחצו כאן

למידע נוסף השאירו פרטים או התקשרו